محمد رسول اف ؛ کلاهبرداری در لباس فیلمساز؟
روزنامه فرهیختگان یادداشتی انتقادی درباره محمد رسول اف، کارگردان ایرانی که به تازگی از ایران خارج شـده است، منتشر کرده و او را به عنوان کلاهبردار معرفی کآرده است.
این یادداشت با نگاهی متفاوت به جایگاه فیلمسازی و فعالیت های رسول اف، سینمای او را به نقد کشـیده و او را به سوءاستفاده از شرایط سیاسی برای جذب مخاطب متهم میکند.
در ادامه جزییات بیشتر را در پویامگ بخوانید.
در این مطلب میخوانید :
سینما؛ نه منبر، نه ظرف محتوا
در این یادداشت به این نکته اشاره شده است که سینما هنری پیچیده و سخت است که نیاز به سالها تجربه و تلاش دارد.
به گفته نویسنده، سینما محلی برای تبلیغ عقاید شخصی یا سیاسی نیست و باید خود فیلم به عنوان یک اثر هنری قضاوت شود، نه به واسطه محتوای سیاسی یا ایدئولوژیک.
فیلمسازان نابلد و راههای میانبر
نویسنده به دو دسته از فیلمسازان نابلد اشاره میکند؛ دسته اول پشت ارزشهای دینی و فرهنگی پنهان میشوند و از نقد گریزان هستند.
دسته دوم با ادعای اپوزیسیون و مخالفت با جمهوری اسلامی، هر نقدی را با تهمت مزدوری پاسخ میدهند.
کلاهبرداران سینمایی و شهرت کاذب
رسول اف به عنوان یکی از این کلاهبرداران معرفی میشود که زندانی و ممنوعالکار شدنش، دستاوردی بیشتر از آثار سینمایی او نداشته است.
نقش منتقدان
یادداشت فرهیختگان تأکید میکند که منتقدان نباید تحت تأثیر نگاه های سیاسی و فکری قرار بگیرند.
آنها باید ابتدا اثر هنری را به عنوان یک فیلم تحلیل کنند و سپس به بررسی محتوای آن بپرد
این موضعگیری از سوی نویسنده بهعنوان راهی برای مقابله با فضای سینمایی کنونی معرفی شـده است.