محمد رسول‌ اف ؛ کلاهبرداری در لباس فیلمساز؟

روزنامه فرهیختگان یادداشتی انتقادی درباره محمد رسول‌ اف، کارگردان ایرانی که به تازگی از ایران خارج شـده است، منتشر کرده و او را به عنوان کلاهبردار معرفی کآرده است.

این یادداشت با نگاهی متفاوت به جایگاه فیلمسازی و فعالیت‌ های رسول‌ اف، سینمای او را به نقد کشـیده و او را به سوءاستفاده از شرایط سیاسی برای جذب مخاطب متهم می‌کند.

محمد رسول‌ اف

در ادامه جزییات بیشتر را در پویامگ بخوانید.

سینما؛ نه منبر، نه ظرف محتوا

در این یادداشت به این نکته اشاره شده است که سینما هنری پیچیده و سخت است که نیاز به سال‌ها تجربه و تلاش دارد.

به گفته نویسنده، سینما محلی برای تبلیغ عقاید شخصی یا سیاسی نیست و باید خود فیلم به عنوان یک اثر هنری قضاوت شود، نه به واسطه محتوای سیاسی یا ایدئولوژیک.

فیلمسازان نابلد و راه‌های میان‌بر

نویسنده به دو دسته از فیلمسازان نابلد اشاره می‌کند؛ دسته اول پشت ارزش‌های دینی و فرهنگی پنهان می‌شوند و از نقد گریزان هستند.

دسته دوم با ادعای اپوزیسیون و مخالفت با جمهوری اسلامی، هر نقدی را با تهمت مزدوری پاسخ می‌دهند.

کلاهبرداران سینمایی و شهرت کاذب

رسول‌ اف به عنوان یکی از این کلاهبرداران معرفی می‌شود که زندانی و ممنوع‌الکار شدنش، دستاوردی بیشتر از آثار سینمایی او نداشته است.

نقش منتقدان

یادداشت فرهیختگان تأکید می‌کند که منتقدان نباید تحت تأثیر نگاه‌ های سیاسی و فکری قرار بگیرند.

آن‌ها باید ابتدا اثر هنری را به عنوان یک فیلم تحلیل کنند و سپس به بررسی محتوای آن بپرد

این موضع‌گیری از سوی نویسنده به‌عنوان راهی برای مقابله با فضای سینمایی کنونی معرفی شـده است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *