حضرت مریم چگونه باردار شد + ادله محکم و دقیق
بارداری حضرت مریم معجزهای شگفتانگیز است که در آن، او بدون هیچگونه آمیزش با مردی باردار شد و حاصل این معجزه، تولد حضرت عیسی(ع) بود.
این واقعه نهتنها در قرآن، بلکه در انجیل نیز ذکر شده است، با تفاوتهایی در جزئیات.
در این مقاله از پویامگ، به بررسی ابعاد مختلف این رویداد پرداختـه میشود که شامل چگونگی بارداری، تهمتهای وارده به مریم و دیدگاههای مفسران درباره این معجزه میباشد.
بارداری معجزهآسا
بارداری حضرت مریم معجزهای بود که در آن، مریم دختر عمران بدون آمیزش با هیچ مردی باردار شد و حاصل آن تولد عیسی(ع) بود. این رویداد هم در قرآن و هم در انجیل با تأکید بر باکرهبودن مریم و تفاوتهایی در برخی جزئیات ذکر شده است.
بشارت فرشته
بهگزارش قرآن، مریم برای عبادت در خلوتگاهی از مردم کناره گرفته بود که فرشته خداوند بر وی ظاهر شد و به او نوید فرزندی داد. قرآن در مورد چگونگی بارداری مریم، تنها با تعبیر «در او از روح خود دمیدیم» یاد کرده است. برخی مفسران معتقدند که اطلاع دقیق از چگونگی بارداری مریم در حیطه علم انسان نیست.
زایمان و ملامت
طبق آیات سوره مریم، پس از طی دوران بارداری، درد زایمان مریم را بهسوی تنه درخت خرمایی کشاند و مریم در این حال آرزوی مرگ کرد. مفسران، این گفتار مریم را ناشی از ترس از ملامت مردم دانستهاند.
بهگزارش قرآن، به مریم از سوی خدا گفتـه شد که غمگین نباشد و نهر آبی زیر پایش جاری شد.
روزه سکوت
بنا بر آیات قرآن، مریم که از مواجهه با مردم هراسان بود، مأمور به روزه سکوت شد و بههمراه نوزادش بهسوی قوم خود بازگشت.
در آیه ۱۵۶ سوره نساء آمـده است که به مریم بهخاطر بارداری و تولد نوزاد تهمت بزرگی زدند. مریم برای پاسخگویی به کودک خود اشاره کرد و نوزاد معجزهوار زبان به سخن گشود و گفت: «من بنده خدا هستم.»
تفاوتها در قرآن و انجیل
رخداد اعجازآمیز بارداری مریم با تفاوتهایی هم در انجیل و هم در قرآن آمـده است. مفسران قرآن، بارداری حضرت مریم را معجزهای بزرگ و داستانی عجیب توصیف کردهاند. خدا در قرآن، حضرت مریم و فرزندش عیسی(ع) را نشانهای برای جهانیان توصیف کرده است.
پاکدامنی مریم
در قرآن، از پاکدامنی حضرت مریم در سوره انبیاء و سوره تحریم یاد شـده است. تأکید بر پاکدامنی مریم در قرآن پاسخی به تهمت یهودیان به او بوده است. در برخی روایات تفسیری شیعه، تصریح شـده که بارداری مریم تنها با دمیدن فرشته بوده است.
بکرزایی: یک توجیه علمی
ناصر مکارم شیرازی، مفسر شیعه، درباره رخداد بارداری مریم این سؤال را مطرح کرده که آیا، علاوه بر جنبه اعجازی این رویداد، از نظر علمی امکان تولد نوزاد بدون پدر وجود دارد. او به پیشرفت علوم در دوران مدرن اشاره کرده و میگوید که با عنوان بکرزایی، این موضوع تأیید شـده است.
چگونگی بارداری
به گفتـه مکارم شیرازی، قرآن درباره چگونگی بارداری مریم توضیح صریحی نمیدهد. برخی مفسران، بارداری مریم را حاصل دمیدن جبرئیل در گریبان جامه مریم دانستهاند. علامه طباطبایی منظور از دمیدن روح در مریم را کنایه از عادینبودن پیدایش عیسی(ع) دانسته است.
فهرست مطلب :